Do
zamknięcia okienka transferowego pozostał nam już tylko jeden
dzień i postanowiłem póki co na chwile zostawić ten temat i
napisać o czymś innym. Od zawsze interesowała mnie materia
dotycząca budowy motocykla żużlowego dlatego postanowiłem
ostatnio poszukać trochę tu i ówdzie i znaleźć kilka ciekawych
informacji na ten temat. Przygotowując tego posta natknąłem się
również na „Regulamin sportu żużlowego na rok 2013” i powiem
szczerze, że byłem w szoku, że posiada on tyle rozdziałów,
artykułów i paragrafów ale swoja droga opisuje tez kila bardzo
ciekawych rzeczy jak np. ekwiwalent dla sędziów i innych osób
funkcyjnych pełniących różne role w zwodach. Jeśli czas pozwoli
może zajmę się tym w osobnym poście ale póki co skupmy się na
budowie maszyny żużlowej oraz jej cenie.
Jak zbudowany jest motor żużlowy ? |
Motocykl
żużlowy jest specjalistyczną konstrukcją przeznaczoną dla tego
właśnie sportu. Posiada on wiele cech, które odróżniają go od
zwykłego motocyklu. Motocykl żużlowy nie posiada skrzyni biegów
ani hamulców i jest konstrukcyjnie przystosowany do jazdy jedynie w
lewo oraz pokonywania łuków tzw. ślizgiem kontrolowanym.
Sercem każdej
maszyny jest silnik. Nie inaczej jest w tym przypadku. Obecnie na
świecie produkcją silników motocyklowych zajmują się dwie firmy:
włoski GM (Giuseppe Marzotto) oraz czeska Jawa. Silniki żużlowy
posiada tylko jeden cylinder, gaźnik, świecę zapłonową i nie
więcej niż cztery zawory. Napędzany jest natomiast czystym
spirytusem metylowym – tzw. metanolem. Jego spalanie jest
imponujące: 100 litrów metanolu na 100 km, a jego bak ma pojemność
do 6 litrów. Nie jest więc to maszyna dalekobieżna. Prędkość
maksymalna przekracza 100 km/h zaś rozpędzenie maszyny (całkowita
masa motocykla wynosi co najmniej 77 kg) do „setki” trwa
zaledwie 3 sekundy!
Silnik JAWA |
Dane
techniczne typowego silnika żużlowego:
pojemność: do 500 cm3
stopień sprężania: 13,5-16:1
maksymalne obroty: 11 000/min
moc
maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM
silnik GM
Są to
dane silnika firmowego. Koszt takiego silnika to ok 12 000 zł.
Jednak
każdy silnik w profesjonalnym żużlu poddawany jest tuningowi
zwiększającemu jego osiągi oraz przystosowującym go do
konkretnego zawodnika. Na świecie jest kilku, może kilkunastu,
liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa
czołówka. Tuning polega na rozłożeniu silnika na części
składowe i zastąpieniu niektórych z nich (tłoki, krzywki,
sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik) takimi, które pozwolą na
zwiększenie jego fabrycznej mocy. Cena tak dopracowanego silnika
rozpoczyna się od 25 tysięcy złotych. Taki silnik trzeba jednak
kontrolować co jakiś czas (średnio 10-20 biegów, czyli od 3 do 5
spotkań, nie licząc treningów).. Po 100 biegach silnik wymaga
remontu generalnego.
rama żuzlowa |
Silnik
żużlowy umieszczany jest w specjalnej ramie. Obecnie używane są
ramy angielskich firm AnticPJ albo czeskich: Jawa lub Stucha. Cena
ramy to około 3 000 PLN na którą składa się m.in. blachy
podnóżka lewego (ok. 96 zł. za sztukę), blachy silników lewego i
prawego (ok. 266 zł. za sztukę), blacha usztywniająca (ok 100 zł.
za sztukę), amortyzatory (ok 220 zł. za sztukę), korpus widelca
(ok 850 zł. za sztukę), centralna (ok 1000 zł.) oraz tylna część
ramy (ok 600 zł.).
kompletne sprzęgło |
Warunkiem
sukcesu w żużlu jest również dobre sprzęgło. Wielotarczowe
sprzęgło przenosi moc ponad 55 kW (ponad 75 KM) i po biegu jest
rozgrzane do czerwoności. Pierwszą rzeczą, którą robi się po
zjechaniu zawodnika do parkingu jest włączenie dmuchawy i
chłodzenie sprzęgła. Jeżeli wszystko dobrze idzie jedno wysokiej
klasy sprzęgło ( ok. 5000 zł) wystarcza na 1 sezon. Tarcze (ok.
250 zł) i sprężyny sprzęgłowe (ok. 15 zł za sztukę) trzeba
wymieniać co kilka biegów.
Tej
maszyny nie można sobie wyobrazić także bez opon. Ich koszt
kształtuje się w granicach 150-200 zł. W rozgrywkach można
korzystać z ogumienia każdej firmy, która posiada ważną
homologację FIM na dany rok.
tylne koło |
przednie koło |
Budowa
motocykla żużlowego jest ściśle określona przez przepisy.
Motor
musi być wyposażony w układ wydechowy bez żadnych zmian i
ulepszeń. System wydechowy nie może wystawać poza obrys opony
tylnego koła i nie może się kończyć przed osią tylnego koła.
W
miejscu, w którym na koło zębate tylnego koła motocykla dochodzi
łańcuch musi być zamocowana
osłona. Osłonięte musi być też
koło zębate silnika i sprzęgła oraz łączący je łańcuch.
Podnóżek musi być umieszczony po prawej stronie motocykla i nie
może wystawać więcej niż 32 cm od głównej osi motocykla.
Szerokość kierownicy nie może być większa niż 90 cm ani
mniejsza niż 70 cm, a jej rękojeści umocowane na końcach nie mogą
być dłuższe niż 12 cm.
sprzęgło i łańcuchy |
układ zapłonowy |
W
momencie oderwania ręki zawodnika od pokrętła gazu umocowanego
przy kierownicy, przepustnica gaźnika musi zamykać się
samoczynnie. Musi posiadać działający na oba przewody, umieszczony
w obwodzie pierwotnym instalacji zapłonowej wyłącznik zapłonu,
połączony i uruchamiany sznurem, zawieszonym na środkowej części
dłoni prawej ręki, który z chwilą utraty kontaktu zawodnika z
motorem rozłącza zapłon.
Skompletowany
motocykl to wydatek rzędu 50 000 zł. Oczywiście
zawodnik potrzebuje kilku takich maszyn, aby skutecznie rywalizować
na torze. Nikt też nie da mu gwarancji, że jego sprzęt wytrzyma
cały sezon, gdyż każdy jego element może ulec wyeksploatowaniu i
wszystkie wydatki na sezonowe narzędzia pracy wzrosną.
Jedynym polskim motocyklem żużlowym był FIS. Skonstruowany został
w latach 1953-1954 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie
przez Tadeusza Fedkę i Romualda Iżewskiego, którzy byli
pracownikami WSK i członkami rzeszowskiego klubu Stal. Stąd też
wzięła się nazwa motocykla: Fedko-Iżewski-Stal.
W 1953
skonstruowano i wypróbowano prototyp silnika wzorowany na wiodącym
wówczas brytyjskim silniku J.A.P.. W 1954 mielecka WSK dostarczyła
pierwsze ramy a wiosną 1955 zmontowano pierwsze motocykle FIS. Przez
kilka lat FIS-y były podstawowym sprzętem żużlowej reprezentacji
potem jednak zastąpiły je motocykle importowane. Część
wycofywanych FIS-ów odsprzedano do różnych krajów. Produkcję
ostatecznie wstrzymano w 1959 roku. Dziś zachowane egzemplarze są
cenionymi na świecie obiektami kolekcjonerskimi.
Jestem zachwycony tym postem. Złapałem w nim tyle wiedzy o której nie miałem zielonego pojęcia. Dzięki. Czekam na dalsze informacje o spidweju.
OdpowiedzUsuńJestem zachwycony tym postem. Złapałem w nim tyle wiedzy o której nie miałem zielonego pojęcia. Dzięki. Czekam na dalsze informacje o spidweju.
OdpowiedzUsuńJestem zachwycony tym postem. Złapałem w nim tyle wiedzy o której nie miałem zielonego pojęcia. Dzięki. Czekam na dalsze informacje o spidweju.
OdpowiedzUsuńJestem zachwycony tym postem. Złapałem w nim tyle wiedzy o której nie miałem zielonego pojęcia. Dzięki. Czekam na dalsze informacje o spidweju.
OdpowiedzUsuńzacznalem klubie stal rzeszow w1963r Ja,Kuznir,Krajewski trenerem byl Albin z Tarnowa i Florian Kapala i wspanialy mechanik pan Szymbor i jego pomocnik my trenowalismy na starych fisach trzeba bylo walczyc z fisem a potem z zawodnikiem potem stal zakupila dwie Jawy dla Kapaly i Kempy ktory pozwalal mi ja docierac na trenigu jaka wielka roznica nie dowiary to jak bym sie przesiadl z syrenki na porcha a potem wsadzalismy da ram fisa motory Jawy i bylismy pierwsza liga wiele lat ostatnim razem widzialem sie z Kuzniarem w Paryzu jakies 17lat temu a szkoda kontak sie urwal Krajewski prawdopodonie jest Chicago a moja stal w "G" Paris 21.06.2019 Merci !! "kamikazy"
OdpowiedzUsuńto ja pisalem
UsuńJaki główny problem był z silnikiem FIS? Jest gdzieś dostępna konstrukcja/rysunek?
UsuńMogę tylko dodać iż motocykl żużlowy FIS posiada p. ZĄBIK (pozdrawiam) z Torunia.Na własne oczy widziałem jak na "starym" stadionie Apatora p.Ząbik pokonywał kółka przy okazji meczu Polska-reszta Świata .
OdpowiedzUsuńKto walczy z wiatrakami ten jeździ taksówkami. A KTO Z NIKIM NIE WALCZY IDZIE PIESZO.
OdpowiedzUsuńPOTRZEBUJE PARKING WIELO-PIĘTROWY wbudowany w stadion motorowo- quadowy. Okradli w England mojego znajomego.Pracował ciężko legalnie, nawet na dwa etaty.
OdpowiedzUsuńZawody quadami odbywają się na tym samym stadionie motorowym co zawody speedway racing. Taka sama ilość uczestników (4) i punktacja.
OdpowiedzUsuńWyśćigi qadami odbywają się na stadionie motorowym. Taka sama punktacja jak i ilość zawodników w speedway reacing.
OdpowiedzUsuńTakie same silniki zamontój w Quadzie Koła 10' lub 12'
OdpowiedzUsuńPlus Quady i złącz w całość pod jedną nazwą gry. Ta sama punktacja. Dodatkowe wyścigi mieszane Na Starcie 2 motory i 2 quady. Dlugość Quadów nie może przekraczyć 200 cm ani być mniejsza niż 180cm
OdpowiedzUsuń